درباره شهيد چمران چه كرده ايم و چه نكرده ايم؛ خورشيد را به خاطرداريد؟
 
خدا بود و دیگر هیچ نبود
شهید دکتر مصطفی چمران

اول از همه به سراغ بنياد شهيد چمران مي روم تا اطلاعات ويژه اي را از اين مجموعه داشته باشم. يكي از مسؤولان بنياد مي گويد: «ما در اين مجموعه اسناد قابل توجهي از شهيد چمران داريم كه همه اين اسناد قابليت توليد يك اثر مستند يا سينمايي را دارند. گذشته از اين مسائل، در اين بنياد تلاش كرده ايم مجموعه آثاري را كه به شكل فيلم كوتاه، مستند و... در خصوص چمران وجود دارد، جمع آوري كنيم كه متأسفانه آثار قابل تأملي نيستند. فقط سالها پيش مجموعه «روايت فتح» در يك برنامه 13 قسمتي به زندگي شهيد پرداخت كه در اين مجموعه مصاحبه هايي با فرزندان و همسر شهيد صورت گرفته بود. ولي ساير آثار به صورت مستقل به شهيد چمران نپرداخته اند.»
مي پرسم تا به حال فيلمنامه مستقلي براي يك پروژه سينمايي يا تلويزيوني به بنياد پيشنهاد نشده كه مي گويد: «چرا! مدت دو سالي مي شود كه روي يك فيلمنامه در خصوص زندگي دكتر چمران كار مي كنيم، ولي جزئيات آن هنوز كامل نشده و در صورت تكميل در رسانه ها اعلام خواهيم كرد.»
* سيما فيلم: در خصوص شهيد چمران برنامه اي نداشته ايم!
* مركز مستندسازي سيما: برنامه مستقلي راجع به شهيد چمران نداشته ايم!
* مجموعه روايت فتح: سالها پيش يكسري برنامه راجع به بررسي زندگي شهيد چمران توليد كرده ايم كه از سيما پخش شده و البته اين مجموعه به شكل لوح فشرده به علاقه مندان عرضه مي شود.
در مجموعه صدا و سيما با شبكه هاي مختلف سازمان هم تماس مي گيرم، اما آنها هم اعلام مي كنند كه برنامه مستقلي در اين زمينه نداشته اند و گاهي مستندهاي كوتاهي كه از بيرون تهيه شده، پخش كرده اند!
* مركز گسترش سينماي مستند و تجربي: هنوز در مرحله مطالعه و تحقيق هستيم! «آفريده» رئيس اين مجموعه مي گويد: «در خصوص شخصيت برجسته شهيد چمران بيشتر مستند كار شده و در حوزه سينمايي و داستاني اثري در خصوص ايشان نديده ام، اما در سال 86 مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تصميم گرفت كه به شخصيتهاي تأثيرگذار انقلاب بپردازد. ما مجموعه اي را شروع كرده ايم به نام «چهره هاي انقلاب» كه به شكل مستند سينمايي با زندگي شهيد اندرزگو كليد خورد و قرار است در اين مجموعه به زندگي شهيد چمران هم بپردازيم كه هنوز در مراحل مطالعه و تحقيق هستيم. اما به عقيده من، شخصيتهايي مثل دكتر چمران مانند يك كتاب پرمحتوا بايد در اختيار و در دسترس همه قرار بگيرند تا ويژگيهاي برجسته اخلاقي آنها در جامعه رواج پيدا كند.
***
... و اين گزارش كوتاه تمام مي شود در حالي كه چيزي جز تأسف براي ما باقي نمي ماند؛ به اين دليل كه با داشتن اين منابع غني براي توليد آثار فاخر مستند، سينمايي، داستاني و... هنوز اندر خم يك كوچه اييم و نسلهاي ما پي در پي مي آيند و بدون داشتن شناختي، از كنار شخصيتهايي چون دكتر چمران به راحتي مي گذرند و اين مسأله غم بزرگي را در سينه ها انباشته مي كند.
اي كاش همه ما از درياي خروشان و زلال شخصيت شهيد چمران فقط به اندازه قطره مي دانستيم و اين قهرمان تاريخ ساز را به سالگردها و سمينارها محدود نمي كرديم! درست است كه روح بلند دكتر مصطفي چمران در افق خونين ظهر دهلاويه غروب كرد و از اين زمين خاكي به ملكوت اعلا پركشيد، اما انديشه ها و آثار به جاي مانده از اين مرد تاريخ ساز مي تواند به عصرها و نسلهاي بعد انتقال يابد.
چه خوب است مسؤولان فرهنگي و هنري كشور در اين زمينه گامهاي جدي بردارند و با توليد آثار سينمايي يا تلويزيوني فاخر در خصوص شخصيت و زندگي دكتر چمران، تفكرات ارزشمند او را به ديگران عرضه كنند.
بدون ترديد، تاريخ معاصر جهان شخصيتهايي مثل شهيد چمران را كمتر ديده و شناخته و دريغ است كه ما خود نيز از وجود چنين خورشيدهايي بهره نبريم.

 مليحه پژمان
روزنامه قدس
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


«روحیه‌ی پر نشاط و دل‌های پاك دانشجویان این امید را به انسان می‌بخشد كه نه به نحو استثنا بلكه به نحو قاعده فرآورده‌ی دانشگاه جمهوری اسلامی چمران‌ها باشند.»
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 126
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 357
بازدید ماه : 353
بازدید کل : 110785
تعداد مطالب : 112
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1