خدا بود و دیگر هیچ نبود
شهید دکتر مصطفی چمران

 توسط مؤسسه چاپ وانتشارات آستان قدس رضوي:


دعاي كميل ترجمه شهيد چمران چاپ و منتشر شد

 دعاي كميل ترجمه شهيد چمران توسط مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي چاپ و منتشر شد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آستان قدس رضوي، اين اثر در برگيرنده فراز‌هاي بلندي است كه «دكتر شهيد چمران» در جلسات شب‌هاي جمعه خود هنگامي كه در آمريكا ساكن بود براي دوستداران و علاقه‌مندان در محفل‌هاي عاشقانه و عارفانه خود در ترجمه‌هاي دعاي پر فيض كميل بيان كرده است.
بر اساس اين گزارش، مقدمه‌ي كوتاهي كه از دستخط شهيد چمران در ابتداي كتاب آمده است از ويژگي‌هاي اين كتاب مي‌باشد.
وي خاطر نشان كرد: اين اثر در قطع جيبي در سه هزار نسخه در 64 صفحه چاپ شده و در كليه فروشگاه‌هاي اين مؤسسه در دسترس عاشقان وادي معرفت قرار گرفته است.

 



           

او عشق به امام را بر همه چیز ترجیح می داد
 

 آیت الله خامنه ای که همزمان با شهادت شهید چمران، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع را برعهده داشتند در جلسه علنی مجلس در اول تیر1360بیانات کوتاهی را در باره شهادت دکتر مصطفی چمران بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای بیان داشتند:

 در باره برادر شهید عزیزمان دکتر چمران هیچ زبان وبیانی من نمیتوانم ستایش خودم را نسبت به این برادر شهید وعزیز و تاسف خودم رااز فقدان او به عرض شما برسانم و نکته ای را که من در مورد ایشان لازم میدانم بگویم این است که ایشان در طول مدت این دو سال،‌که ما با ایشان همکاری مستمری داشتیم یعنی از دوران دولت موقت، همکاریهای نزدیکی ما با مرحوم دکتر چمران داشتم، در زمینه های مختلف یک لحظه من دکتر چمران را متخطی از خط ولایت فقیه نیافتم. ایشان فرمان امام را، امر امام را، عشق به امام را از همه صبغه‌ها و رنگهایی که در عالم سیاست و خطوط سیاسی وجود دارد مرجح می دانست و این خصوصیت دکتر چمران بود.


 



سخن گفتن از شهیدی با ابعاد گوناگون، از اسوه ای که جمع اضداد بود، از آهن و اشک، از شیر بیشهٔ نبرد و عارف شب های قیرگون، از پدر یتیمان و دشمن سرسخت کافران بسیار سخت بلکه محال است.

این مروری است  بر حیات کوتاه اما پرحادثه و سراسر تلاش، ایثار، عشق و فداکاری شهید دکتر مصطفی چمران.

▪ تـولد:

دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد.

▪ تحصیـلات:

وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشتهٔ الکترومکانیک فارغ التحصیل شد و یک سال به تدریس در دانشکدهٔ فنی پرداخت.

وی در همهٔ دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریکا –برکلی با ممتازترین درجهٔ علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید



ادامه مطلب ...


           

من تمام کارنامه ها و جزوه های درسی او را ورق زده ام ، همه ی نمره هایش بیست است . آدم وقتی می بیند ، کیف می کند . وقتی جزوه ها را ورق می زدم ، فکر می کردم که آنها را استاد خوشنویسی کشور ، پاکنویس کرده است .
 

او از کوچکی تدریس می کرد و قسمتی از خرج روزمره ی خود را از راه تدریس به دست می آورد . مصطفی در ریاضیات و بخصوص درس هندسه ، آن قدر توانا بود که حریفی نداشت . برای حل بعضی از مسائل مشکل ، ساعتها و روزها و ماهها فکر می کرد . اغلب در خیابان که راه می رفت یا شبها در رختخواب ، با مسائل مشکل ریاضی دست و پنجه نرم می کرد . در همین سالها با بزرگمردی به نام آیه الله سید محمود طالقانی آشنا شد که در دست نوشته ها از او به بزرگی یاد می کند . از آن زمان تا پانزده سال بعد ، در درس تفسیر قرآن ایشان در مسجد هدایت حاضر می شد .



ادامه مطلب ...


           


مهم‌ترین کتاب‌هایی که از شهید مصطفی چمران و درباره ایشان تاكنون منتشر شده‌اند، عبارتند از:
ـ زندگینامه شهید دکتر مصطفی چمران‏ / بنیاد شهید چمران‏.
ـ مرد عمل، جهاد و شهادت (سخنرانی استاد سیدعلی خامنه‌ای به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران)/ حزب جمهوری اسلامی / 1360.
ـ جهاد و شهادت‏ / حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی / 1361.
ـ جنایات بعث عراق در ارتباط با صهیونیست جهانی و انقلاب اسلامی / مصطفی چمران / قیام (قم) / 1364.
ـ ای خون آرام باش‏ (مجموعه خاطرات رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران‏) / مصطفی چمران؛ به کوشش سیدامیر معصومی / دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏ / 1372.
ـ لبنان‏ / مصطفی چمران‏ / بنیاد شهید چمران / 1376.
 



ادامه مطلب ...


           
جمعه 18 شهريور 1390برچسب:شهید چمران,کتاب ها,کتابشناسی, :: 1:32
مسعود

به نام خدا وند لوح و قلم حقیقت نگار وجود از عدم

(ابنجا قلب میسوزد اشک میجوشد  وجود خاکستر میشود و احساس سخن میگوید اینجا کسی چیزی نمیخواهد انتظاری ندارد ادعایی نمیکند فریاد زجه ای است که از سینه پر درد به آسمان طنین انداخته و سایه ای کمرنگ از آن فریاد ها بر این صفحات نقش بسته است چه زیباست راز و نیاز های درویشی دلسوخته و نا امید در نیمه های شب فریاد خروشان یک انقلابی از جان گزشته در دهان اژدهای مرگ.
 

چه خوش است دست از جهان شستن دنیا را سه طلاقه کردن و از همه قید و بند اسارت حیات آزاد شدن بدون بیم و امید علیه ستمگران جنگیدن پرچم حق را در صحنه خطر و مرگ برافراشتن به همه طاغوت ها نه گفتن با سرور و غرور به استقبال شهادت رفتن جایی که انسان دیگر مصلحتی ندارد تا حق را برای آن کتمان نماید . آنجا حق و عدل همچون خورشید میتابد و همه قدرت ها و حتی قداست ها فرو میریزند و هیچ کس جز خدا فقط خدا سلطنت نخواهد داشت .
 



ادامه مطلب ...


           

يك پزشك دوران دفاع مقدس گفت: يك تركش از نصف ران و انگشت پاي چمران را مجروح كرده بود؛ همه تخت‌ها هم پر بود؛ به‎ناچار با دكتر دوايي تختي مهيا كرديم و چون داروي بيهوشي هم نبود، شهيد چمران را با همان وضعيت عمل كرديم؛ بعد از عمل علي‌رغم دردي كه داشت آرام زير لب ذكر مي‌گفت. به گزارش سایت ساجد، دكتر عبدالجليل كلانتر هرمزي فوق تخصص جراحي پلاستيك و رئيس بيمارستان 15 خرداد كه تاكنون بيش از صدها جراحي جمجمه جدا از عمل‌هاي جراحي سر و صورت انجام داده است، به عنوان معدود جراحان پلاستيك در خاورميانه در زمينه جراحي جمجمه شناخته مي‌شود؛ وي از دفاع مقدس و حضور رهبر معظم انقلاب و شهيد مصطفي چمران خاطرات بكري دارد؛ اين پزشك بسيجي براي بيان خاطرات خود كه از شليك نخستين تا آخرين گلوله در جبهه‌ها حضور داشته و در حوزه علوم و دانش نيز از جمله نخبگان پزشكي كشور و دنيا به حساب مي‌آيد، در معرفي خود مي‌گويد: رامهرمزي‌ام، پزشكي خوانده‌ام، اسلحه جبهه‌ام پنس و قيچي بود و حال سفيد پوش در خدمت هم‌ميهنانم درس عشق پس مي‌دهم...



ادامه مطلب ...


           

شهید چمران یکی از نخبگانی بود که علاوه بر ویژگی های خاص علمی، سیاسی، نظامی و عرفانی، فردی اثر گذار بود. شخصیت و روش زندگی ایشان بر زندگی کسانی که در دراز مدت یا طی دوران انقلاب و دفاع مقدس با او زندگی کردند بسیار مؤثر بود؛ حتی روش ما نسبت به قبل از آشنایی با ایشان متفاوت شد و نگاه ما به دنیا تغییر کرد، به طوری که ما با چشم چمران به دنیا نگاه می کنیم.

در دوران انقلاب و دفاع مقدس خودشناسی و خداشناسی عامل شکوفایی شخصیت واقعی انسان است و شهید چمران فقط خدا را می دید و برای خدا کار می کرد و این واقعیتی بود که امام خمینی(ره) بر آن تأکید کردند.

 همانطور که خداوند جمیع اسماء است و در عین رحمان بودن قهار نیز هست و از آنجایی که می فرماید انسان خلیفة الله است، نتیجه می گیریم که اگر کسی سعی کند به خدا برسد قطعا به این صفاتی که بعضا به چشم مادی ما در تضادند، متصف خواهد شد. دکتر چمران تمام این وجوهات را در کنار هم داشت و هر کدام را به موقع به کار می برد. شهید چمران با آن جایگاه اجتماعی و علمی در آمریکا، در زمانی به لبنان رفت که آدمهایی که اگر سر سوزنی به دنیا علاقه داشتند به آن کشور هرگز نمی رفتند.



ادامه مطلب ...


           

خدايا
عذر ميخواهم از اين که بخود اجازه ميدهم که با تو راز و نياز کنم
عذر ميخواهم که ادعا هاي زياد دارم در مقابل تو اظهار وجود ميکنم
در حالي که خوب ميدانم وجود من ضائيده ي اراده من نيست و بدون خواسته ي تو هيچ و  پوچم ,
عجيب آنکه
از خود ميگويم
منم ميزنم
خواهش دارم و آرزو ميکنم



ادامه مطلب ...


           
جمعه 18 شهريور 1390برچسب:شهید چمران,نیایش,خدایا,عشق,عرفان, :: 1:10
مسعود

   «دکتر چمران واقعا یک نابغه نظامی و علمی بود. ابتکارهای ایشان در جبهه‌ها واقعا شگفت‌انگیز بود.  ما فقط به سه مورد آن‏ اشاره می‏کنیم. یکی از آنها،قصه‏ خورشیدی‏ هاست .

 «مومن مجمع اضداد است.» البته سبب معیار دنیوی ما انسان هاست که بین کارهای مومن تضاد و تناقض میبینیم.در دورانی که عرفان با چله نشینی و گوشه گیری تعریف میشد ،چمران هم دعای «کمیل» را ترجمه کرد و هم بالاترین دوره های «جنگ چریکی» را دید.کسی که عنوان تز دکتری او «باریکه الکترون در منگترون با کاتد سرد» بود،روزی در کنار امام موسی صدر به یاری فقرای لبنان شتافت و روز دیگر وزیر دفاع امام خمینی بود و هم چون یک سرباز در سوسنگرد جنگید.دکتر رضا امراللهی در گفتگو با مثلث به 3 ابتکار جالب از شهید عارف مجاهد دکتر چمران در دوران 8 ساله دفاع مقدس اشاره کرده که خواندنی است:



ادامه مطلب ...


           
درباره وبلاگ


«روحیه‌ی پر نشاط و دل‌های پاك دانشجویان این امید را به انسان می‌بخشد كه نه به نحو استثنا بلكه به نحو قاعده فرآورده‌ی دانشگاه جمهوری اسلامی چمران‌ها باشند.»
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 46
بازدید ماه : 558
بازدید کل : 110990
تعداد مطالب : 112
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1